Tuesday, March 11, 2008

و بقيت بنت عشرين ...


اليوم 11-مارس-2008 ...ركززززز ده يوم فاصل فى حياتى انتقالة من عقد لاخر ...ايوة انهاردة بقى عندى عشرييين سنةةةةة مش عارفة افرح ولا ازعل ولا اشجب ولا اندد...فكرت وقررت انى اعمل حاجة تانية ايه بقى؟؟ ارصد او اعمل جرد لا تقلق ..لا تقلقى مش هحكى العشرين سنة عملت فيهم ايه بس هعمل قسمة الحق..عشر حاجات حلوين وعشرة...مش ولا بد ....وهنا تقع الحيرة ابدأ منين؟؟؟



خلاص نبدأ بالحلو...احلى عشر حاجات حصلولى لغاية دلوقتى :



1)انى مسلمة وربنا دايما معايا
2) اول يوم دخلت المدرسة العيال صقفولى عشان انا الوحيدة اللى مكنتش بعيط
3) ودى بقى اللى هتوضح حلاوة رقم 2 , وهى ان اخر يوم ليا فى المدرسة العيال برضه صقفولى عشان كنت طالعة الاولى هيييه...اعتقد انهم كرهونى لانى مصدر قلق لايديهم

4)شئ ما عندما يحدث اعلم ان ما اتمناه سوف يحدث ....فاذا وقفت فى مكان وعينى دمعت وقلت نفسي ابقى هنا الحمد لله بوصل المكان دة ...بمعنى ...فى يوم كنت واقفة فى حفلة تكريم للاوائل فى المدرسة ...ونودى اسم الاول وطبعا(تصفيق حاد) بصيت على الاول وقلت يا سلام لو ابقى هنا السنة الجاية بالمناسبة كنا فى ثانوي وبالفعل العام التالى حصل وكنت الاولى واتكرمت وكذلك فى يوم كنت واقفة امام المسجد ووجدت حشد عظيم ..سألت هو فيه ايه؟ قالولى اصل هنا فى درس لمين؟ مصطفى حسنى ..وكان بابا ساعتها عامللى حذر على المساجد (ال ايه ارهاب بقى وكدة) وقفت مكانى وسمعت كلمات من مصطفى حسنى وعجبنى جدا موضوع الدرس...لازم امشي لان بابا هيهزئنى لو حضرت انا مقلتلوش...طيب اجى الاسبوع الجاى ..مش هيرضى ...بكيت فى صمت وتمنيت بداخلى لو كنت بداخل المسجد و بعدما ركبت السيارة نظرت للمسجد نظرة الجوعان لسوق الخبز...تلك النظرة التى لم تغب عن بالى الاسبوع التالى حيث كنت بالفعل داخل المسجد من المستمعين للدرس فتذكرت اننى منذ اسبوع كنت اشعر ان تواجدى فى هذا المكان شبه مستحيلا ...الله على الله



(5) الكلية التى كنت احلم ان ادخلها انا فيها الان والمهنة التى كنت تحلم بها عندما كنت ارى مسلسل عن الصحفيين انا اعملها الان ..بالمناسبة انا صحفية صغنونة او كنت صغنونة انا دلوقتى عندى عشريييييييييين سنة
6) اصحابى..اللى كتبت عنهم البوست اللى قبل قبل اللى فات انا بحبهم قوى وبعتبرهم من احلى حاجة حصلتلى فى حياتى لأنهم فعلا صحبة خير وربنا يخلينا لبعض يا رب

7) شئ جميل اوى انك تحس ان الناس بتحبك واحلى حاجة لما حد يوقفك ويقولك(فلان انا بحبك اوى ) من غير سبب كان يوم حلو اوى لما واحدة علاقتى بيها مش جامدة اوى ولقيتها بتقولهالى وبتقوللى معرفش ليه؟ انا من جوايا تمنيت ان السبب يكون رضا من ربنا يا رب يكون كدا فعلا

8) اول يوم نزللى فيه شغل كنت فرحانة اوى

9) ودى قصة مؤثرة اوى بس جميلة...فى يوم كانت عندنا فى البيت جارتنا وكان ابناه طفل كفيف وبعدين انا حبيت اشيله هو كان مازال ابن عام واحد ..لما شيلته شوية لقيته بيحسس على وشي امه قالتلى انه كدا حابب يتعرف عليا (دة طفل محدش يفهم غلط) بعدها امه خدته تشيله وانا قمت اعمل حاجة ..الجميل انى لما رجعت وقعدت وبدأت اتكلم وجه وشه نحيتى طبعا هو مش شايفنى بس عرفنى من الصوت
مامته قالتلى اتكلمى تانى كدا ...انا اتكلمت وقمت عشان اروحله حسس على وشي تانى وبعدين ابتسم ابتسامة جميلة ورمى نفسه عليا..كان احساس جميل اوى وكنت هعيط يومها لأنى فعلا بحب الاطفال موووووووووووووووووووت
ويمكن هو حس بيا عشان كدا نشا بينا الحب دة
10) فى رؤية جميلة شوفتها قبل كدا ونفسي تتحقق ...الرؤية دى والله العظيم شوفتها فعلا ...انا حلمت فى يوم بأن هناك
بيت عتيق امام المسجد الاقصى وكان المستولى عليه رجل ...شرير اشعث اغبر غلس وكلنا كنا بنكره وبعدين انا قلت فى
نفسي وانا ببكى اه لو الراجل دة يمشي من هنا الامة كلها هتستريح ..وفجأة لقيت رجل سمح الوجه مبتسم يعلو جواد و
يكبر وواقف امام البيت وبضحك وكأنه قد حرره بالفعل انا سعدت جدا وكبرت معاه و هو دخل البيت وهنا كانت
المواجهة واجه الرجل المحتل وقاللوا ان البيت دة بتاعه وانه اخده خلاص وقاله اطلع بره بس هو عصلج ..وهنا بقى
دورى فى الحلم اللى انتم اكيد هتسموه فيلم انا بقى حسمت الموقف وطلبت من كل واحد يكتبلى فى ورقة هو يرشح مين لملك البيت....

بسسسسسسسسسس

اما بقى اسوأ حاجات حصلتلى

1) لما كنت صغيرة كنت فاشلة جدا ومش واثقة من نفسي وملييش اصحاب كتير

2) كنت غلبانة اوى وسهل جدا حد يجى عليا او يستهفأنى مع انى مكنتش غبية
3) مرة عيطت واتفطرت من العياط على حاجة وبعد ما خلصت عياط ودمى وقلبى اتحرقوا اكتشفت ان الحاجة دى محصلتش!!!اتفقعت

4) كان ليا صاحبة بحبها اوى وبعد مدة من صداقتنا اكتشفت انها مصحبانى مصلحة وانها بتاخد ومش بتدى يعنى مثلا هاتيلى كذا اعمليلى كذا ولما فى يوم احتجتها اوىىىىى اتخلت عنى بشكل بشع وقعدت سنتين متكلنيش وبعدهم افتكرتنى
كتر خيرها كانت عايزة خدمة من بابا
5) فى مرة عملت عيد ميلادى زى انهاردة كدا ومحدش من اصحابى اللى عزمتهم جه ومكنش فيه فى العيد ميلاد الا انا وخالتى وبنت خالتى ...بصراحة اتألمت اوى وحسيت ان محدش بيحبنى وانى حد مهمش وقعدت اعيط اصلى بعيد عنكم
حساسة اوى

6) مع انى عندى اصحاب كتير اوى دلوقتى الا انى حاسة انى لوحدى ومليش حد اشكيله او افضفضله غير ربنا سبحانه وتعالى ولما بروح مكان جميل مصيف او حديقة او نادى حلو ببقى حاسة ان فى حاجة ناقصة عشان تكمل جمال المكان
ربما يكون شخص اخر يشاركنى جمال المكان....



7)فى مرة اصيبت بما اسميه انا ذهول عقلى من شدة التفكير ودى حالة بيفقد فيها الانسان معانى كل الاشياء وكانه مغيب
عن الواقع او فى عالم اخر ...كان احساس صعب اوى وكنت كل يوم ابكى من مرتان لثلاث مرات ربنا يكفيكوا شر الحالة دى



8) مرة جبت لماما فى عيد الام كارت و وردة.. رمت الكارت فى المطبخ وادت الوردة لاخويا الصغير يلعب بيها وطبعا اتدمرت واتدمر قلبى معاها مانا قلتلكم انا بعيد عنكم رومانسية اوى وحساسة بعته


9) لحد دلوقتى مش لاقيه انسان عدل يستحق انى ابصله جاتهم القرف كل اللى عرفتهم ياما كدابين او معندهمش دين او هايفين
10) فى بنت كنا قريبين من بعض اوى وعلى طول ...مع بعض من بداية ثانوى كدا لقيتها اصبحت المصدر الاول للقلق
فى حياتى ...سوء ظن دائم ونميمة عليا لما قطعت فروتى وممكن كمان مواقف سيئة معايا كل دة مش مهم المهم ان حاجة
زى دى تطلع من حد كنا فى يوم من الايام اقرب اتنين لبعض
واخيرا شكرا على تحمل قرأة التدوينة دى مع انها طويلة شوية ...وخدوا بالكم من التاريخ دة ....حدث فى مثل هذا اليوم ان ان ان اااااااان

20 comments:

فلسطينية الهوى said...

يااااااااااه يا ياسمينتي


ده انتي صغيرة اوي

عشرين سنة بس :D


وايه العشر حاجات اللي كلهم عياط دول ؟؟


مش هعلق عالعشرة الاوائل لانهم جمال اوي


خلينا في العياط :D


ربنا يرزقك يا شيخة حد تحسي معاه بجمال المكان :lol:


عالاقل هيريحنا منك


كل سنة وانتي طيبة يا حبي

jessy88 said...

فلسطينية الهوى:
وانتى طيبة يا ختى ويرزقك انتى كمان يعنى لازم الفضايح طيب انا بنوه لازم انتى توضحى؟؟؟؟

khobayb said...

كل عام وأنت بخير

نفع الله بك

وأبلغك عامك المائة وخمسين !

----

ده موضوع كنت كتبته في يوم مولدي الحادي والعشرين

http://khobayb.blogspot.com/2007/06/blog-post_26.html

Desert cat said...

كل سنة وانتى طيبة يا قمر
وعقابل لما يبقى عمرك
12524547896325546546

jessy88 said...

خبيب :
وانت طيب واحلى دعوة نفع الله بك يا ريت تدوعهالى كتييييييييييييييير
اما بقى عن مدونتك فهو دة بقى تلاقى ارواح المدونين....

jessy88 said...

desert cat:
وانت بالف صحة وسلامة يا جميل منورة المدونة

د/اجدع بنوته said...

هابى بيرث دااااااى يااحلى جيسسى

ان شاء الله السنه الجايه تكونى مخطوبه ومتجوزه وبنحتفل باسبوع اولى بيبى

هههههههههههههههههه

ازاى ده كل يحصل ف سنه واحده

همتك معانا بقى

ربنا يوفقك يارب ويقويكى ويبارك فيكى

jessy88 said...

اجدع بنوتة:
ههههههههههههه كل دة فى سنة واحدة اللا هوانتى عشان حامل عايزة الناس كلها تحمل؟؟ وعموما من بقك لباب السما على طوووووووول متقلقيش عليا انا قعدها وقدود

Anonymous said...

انا بجد اسف اني معلقتش من مدة بس والله انت عارفه البحث والتحقيق وال...... اف الواحد خلاص اتخنق بس انتي لحقتيني قبل ما اطهق بعيد ميلادك العشرين كل سنة وانت طيبة امال فين الجاتوه عشرين سنة بدون جاتوه ؟مينفعش على فكرة انا حاسس وباعتقد وبظن ان انت في حاجة لواحد مش واحدة تحبيه ويحبك واكيد في يوم قريب هتلاقيه وتفضلي تفضفضيله وترغييله لحد ما ينام منك
كل سنة وانت بجد قريبة من ربنا ومحققه امل دينك فيك
الصحفي الي هيبقي وهيفضل طول عمره مشاكس ان شاء الله

Moe said...

inshallah rabena ye3awadek kheir w yekremek , enty ya yasmin masdar fakhr bgad w rabena yewafa2k fe kol 7aga enty nefsek feha inshallah,,,w bgad post gamed gedan, mashallah tare2tek fel ta3beer mlhash 7al. :))

jessy88 said...

صحفى مشاكس:
وانت طيب والله ما جبنا جاتوه فين انت الهدية

_________________________

moe:
شكرا على التعليق الجميل دة وربنا يكرمك يا رب و على فكرة انت كمان مصدر فخر لكل اللى يعرفك ..لأنك انسان خلوق ومحترم ونادر جدا اللى زيك دلوقتى يا رب نفضل اصحاب واخوات على طووووووووووووووووول

Anonymous said...

I WAS randomly surfing when i found ur blog and first of all i wanna say
HAPPY BIRTHDAY TO U JESS (am i late?).

I was happy while reading all ur 20 notes; especially because some of them really touch me inside, and some are going the same way with me!(but i'm a guy).

Since i dnt konw if i'll be back to this site again,i simply find myself must say that ur words prove that u r such a pure girl with smart, open-minded personality (dnt thank me).

Although i was just born 26 months& 25 days before u but I think ur parents brought u up very well so u can thank them for me.

SURLY i know that ALEX girls r the top; but here you r telling me that most of egyptian girls -including Cairo- r source of pride.

KEEP going and......... me too .
i hope u all good things.


ALLAH bless you.





Muhammad Abouhashm.

jessy88 said...

المهندس محمد :
اشكرك جدا على تعلقك الجميل دة واهلا بيك فى مدونتى نورتها وسلملى على اهل اسكندرية كلهم لأن بجد كل اللى عرفتهم من عندكم ناس محترمة اوى

Anonymous said...

Since i'd forgotten about something in my 1_st visit; i felt it's necessary to be back to u again.

But at the beginning let me say that it would be impossible for me to (say hi) to ..."ALL ALEX PEOPLE"

JESS.. i dnt know all of them !!



NOW ...i wanna say that i forgot about ur present;

which u can find here:
(http://www.zangygraphics.com/bday.php)

You Choose whatever u like;and i will pay..for only (one)! -hahaha.




i may return some day, so........
Bye for now.





Muhamad Abouhashm.

jessy88 said...

محمد ابو هاشم:
اشكرك على هديتك الجميلة و يا سيدي خلاص متسلمليش على حد انا هاجى فى الاجازة اسلم عليهم بنفسي ...ولتانى مرة اهلا بيك فى مدونتى

Anonymous said...

Thank u Jess for welcoming me again ,
and i gonna read all ur topics some time - in sha2 ALLAH- .
"IF U DNT MIND"

salam......



Muhammad Abouhashm.

jessy88 said...

المهندس محمد ابو هاشم:
اقرأ يا سيدي على مهلك بس ابقى علق عند الموضوع اللى هتقرأه لان كدة الموضوع دة اخد تعليقات منك اكتر من اخواته كدا مش عدل بقية الموضوعات هتزعل هههههههههه

Anonymous said...

Yeah Jess..
hahaha it's just unfair!

they gonna kill me! -hahaha.




Muhammad Abouhashm.

محمد شوشة said...

السلام عليكم انا عارف انها جت متأخرة بس كان لازم اقولها
كل سنة وانتى لله اقرب وعلى الطاعة أدوم
والله انا سعيد جدا اننى اتعرفت على واحدة زى حالاتك مش زى بنات اليومين دول
انتى وايه والشلة بتاعتكم الواحد بيحس اننكم من بنات االحور ساعات الواحد بيحس انه عاوز يكلمكم من غير سبب وانا عارف ان دى رخامة واكم مش بتحبوا تكلموا ولاد كتير
بس والله هو انتوا السبب لأنكوا اجدع من اللازم
انتو بجد خسارة فى الزمن ده
ساعتها بحس احيانا ان نفسى اكون بنت علشان اكون حد منكم
بس استحملونى
اما بالنسبة للمؤسويات اللى انتى حكيتيها فكل بنى آدم مبتلى والصبر ضياء ان الله مع الصابرين
انا آسف مرة تانية ع التأخير
بس كان لازم اقولها
happy birth day
ربنا يجمعنا مع بعض فى الجنة
قولى يارب

jessy88 said...

حالات فردية:
يا رب يا سيدي وشكرا على ثناءك القوى دة وعلى فكرة ميشفش الخير الا الخيير ....يعنى اذا كنت شايفنا كويسين دة لأنك اصلا بتدور على الكويس والخير