Saturday, June 23, 2007

لا تعليق


(:no comment في رواية أخري)

النيابة:أكتب يا ابنى..ها يا دكتورسالم بتقول أن الصحفى زكريا اسماعيل ابتزك ولفئلك او حملك مسؤلية موت المواطن فرج الاقرع اللى انت بتقول انه مات نتيجة تسمم ومش بسبب اهمالك..

الدكتور سالم: بالظبط يا فندم انا صحيح مدير المستشفى بس مش كل بلوة تحصل أبقى انا السبب,الحكاية و ما فيها اني لما كنت فى مارينا ..
يقاطعه المحقق(النيابة):مارينا؟!!وانت كنت بتعمل اية في مارينا وامتى الكلام ده؟..

الدكتور سالم: صبرك عليا ماهو دة اللي انا عايز اقوله..مانا لما كنت فى مارينا قبل الحادث بيوم شافنى الصحفى اياه وطلب منى مبلغ فانا رفضت هددنى انه هيكتب ان انا مستهتر وبسيب الدنيا تضرب تقلب في المستشفى وبعدها بيوم بالضبط جاءت الرياح بما تشتهى السفن للاستاذ مع ان المسؤل عن الحكاية دى الدكتور علاء انا ساعتها كنت قاعد كافي خيري شري فى الشالية بتاعى..

النيابة: بتاعى وكافى خيري شري ؟!! استنانى هنا يعنى بتعترف انك أهملت وكنت بتفرفش والناس بتموت وبعدين بتاعك ازاى ؟!!مدير مستشى حكومى عنده شاليه فى مارينا؟!!من أين لك هذا يا أستاذ؟!!!وادى قضيه تانية

الدكتور سالم(يتلجلج):اهه دادادا موضوع تانى انا بعترف ان انا غلطان(شوية)اما عن الشالية(يثورثورة تمليليةوينتفض لشرفه قائلا) انا لا اسمح بتاتا بالتشكيك فى زمتى
(يهدئه المحقق):طب ماتزلعلش أوي كده(بصوت خافت) كلنا لها,المهم دلوقتى خلينا في المواطن اللى مات عندكو يعنى انت بتحمل المسؤلية للدكتور علاء..

الدكتور سالم: اىنعم هو بالضبط كده

المحقق:يستدعى الدكتور علاء للتحقيق معه (يضحك الدكتور سالم للداخل ويظقطط قلبه:هيه وطلعت منها)

ويأتى الدكتور علاء للمسألة.....

المحقق: ما رأيك فى الاتهام المنسوب اليك بخصوص وفاة فرج الاقرع

الدكتور علاء : اقرع!!ما علينا يا فندم انا لما رنتلى الممرضة عشان تقولى علي المريض اياه فرج دة انا كنت فاكرها بترن كده يعنى كالعادة فمرضتش اتصل بيها
يقاطعه المحقق فى زهول:ترنلك وكالعادة؟!!!والهانم بترن لية ..حالة حرجة زى دى وبترنلك !! مستناك تتصل بيها؟!!!!!!

د. علاء: نتانة يا فندم بعيد عنك ,شفت بعنى مش دي مسؤليتها عشان تحرم بخل وبعدين انا ساكن بعيد
المحقق: ما علينا وهى كانت بترنلك ليه انت كنت فين؟
د.علاء :في البيت يا فندم
المحقق:بس انا قدامي فى جدول النوباتجيات بيقول ان وقت دخول فرج المستشفى المفروض ان دى نوباتجية سياتك يعنى المفروض انك تكون فى المستشفى مش فى البيت..

د.علاء:يا فندم.. يقاطعه وصول تقرير الطب الشرعى
المحقق: قولتلى المريض وصل المستشفى الساعة كام؟
د.علاء:تلاتة يافندم الممرضة رنتلى الساعة تلاته وعشرة وادى الموبايل تقدر حضرتك تشوف فى الميسد كولس وقت المكالمة.
المحقق:اممممممم تقرير الطبيب الشرعى بيقول انه متوفىحوالى الساعة اتنين ونص بحالة تسمم ,اذاً نتطلب الممرضة للتوصل لمن احضره للمستشفى يمكن يدلنا على اللى سمو..

د.علاء: يعنى انا براءة كدة!!!
المحقق:متفرحش اوى كدة ماتنساش انك كنت فى البيت وقت نوباتجيتك

د.علاء : انا بعترف ان انا غلطان(شوية

المحقق: قولتيلى يا نيرس عاطيات مين اللى جاب فرج؟

الممرضة: واحد يبقول انه زميله في الشغل اسمه سامى حتى كان بيبصبصلى اه والله....

المحقق:يبصبصلك وصحبه بيموت!!

الممرضة: (تضحك بدلال) هيهئ اذا كان الدكتور علاء بيبصبصلي سامى بتاع البرجر مش هيبصبصلى اصلى اتراكتف لا اقاوم..(تعتزم الاسترسال)
يقاطعها المحقق: خلاص ياختى حد قالك عليا شريف صبرى... استدعيلى بابنى سى سامى الحبيب دة
ويأتى سامي..

المحقق:احكيلى يا سامى اية اللى حصل لفرج قبل مايتعب
سامي :انا يا باشا دخلت علي فرج لقيته بياكل شندوشت بولجر (برجر)و هو خلصه من هنا ولقيته بيهوهو ويكاكى ولا لعب الاطفال يا باشا فكرته بيهزر اصله طول عمره ابن نكته وبيحب الهزار(يبكي)الله يرحمك يا فرجللو يا صاحبى , وفجأه لقيته ازرق ..جريت بيه عالمستشفى مس ملحئتوش..اة يانى ياما يانى ياما...
المحقق:افكرتوه بيهزر(ينفخ مقتربا صبره على النفاذ) أوففففففففففففففففففففففففففففففف, والسندوتش دة كله منين؟؟؟
سامي: من محل المعلم حسنى اللى كنا بنشتغل عنده
المحقق:نأمر بالكشف على صلاحية الاطعمة المتواجدة بمطعم الحاج حسنى للاطعمة الجاهزة
و بعد الكشف تأتى النتيجة بان اللحم المستخدم هو لحم كلاب.... ويستدعى المعلم حسنى

المحقق:يا معلم انت متهم بالتسبب فى تسمم فرج عبد السميع الشهير بفرج الاقرع

المعلم حسني: الل يبات مظلوم يصبح ظالم وانا كنت قولتله يسرق الاوردر بتاع الناس وياكله يا باشا دا واد حرامى ومالوش دية...
المحقق:اهههههههههههههههههه يعنى حتى المجنى عليه طلع الجانى على نفسه انتوا حتقرفونى ليه هى جت عليا انا قيد القضية يابنى ضد مجهول...........
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ها ايه تعليقكم على مصر المحروسة؟ انا عن نفسي مش عارفة أقول ايه غير لا تعليق...
ملحوظة:هذه قصة قصيرة استنتجتها من المهاذل اللى فى مصر يعنى مش واقع.

1 comment:

Anonymous said...

بصراحة القصة جميلة جدا واسلوبك اسلوب روائية بنت بلد بجد

انا قعدت اضحك على ألفاظك المعبرة
بجد المجموعة بتاعتكم دي مجموعة فنية من الدرجة الاولى
واقسملكم انكم لو استمريته هتبقوا من اروع الروائيين
ربنا معاكم
عمرو مصطفى